Linux - Friheden til at programmere i Java: Version 0.7.20040516 - 2020-12-31 | ||
---|---|---|
forrige | Kapitel 12. Interfaces - grænseflader til objekter | næste |
Det er meget kraftfuldt, at man kan erklære variabler af en interface-type. Disse kan referere til alle mulige slags objekter, der implementerer interfacet. Herefter kan vi f.eks. løbe en vektor igennem og arbejde på objekterne i den, selvom de er af vidt forskellig type.
Dette så vi i TegnbareObjekter-appletten:
for (int n=0; n<tegnbare.size(); n++) { Tegnbar t = (Tegnbar) tegnbare.elementAt(n); t.tegn(g); }
Et interface som Tegnbar kan bruges til at etablere en fællesnævner mellem vidt forskellige objekter, som derefter kan behandles ens. Dette kaldes polymorfi. (græsk: "mange former").
Fællesnævneren - nemlig at de alle implementerer det samme interface - tillader os at arbejde med objekter uden at kende deres præcise type. Dette kan i mange tilfælde være en fordel, når vi arbejder med objekter, hvor vi ikke kender (eller ikke interesserer os for) den eksakte type.